mandag 19. mars 2012

Skredder-plansjer i gammel stil

To nye skredder-plansjerMadame A i dag. Bildene er fra en utrolig sjarmerende antikk skredderbok, og plassert på en bakgrunn av gulnede gamle papir.

Plansjene er i kunstkvalitet på Epson sitt lerret med minst 75 års lysekthet, du finner dem HER.

 Tidlig på 1900 tallet (som den antikke boken er fra) måtte kanskje alle kvinner mestre sykunsten og sy sine egne klær. Min kjære bestemor som er 102 år gammel har lært skredderfaget av sin mor og jeg kan enda se for meg hennes flittige fingre ved symaskinen. Nå orker hun ikke sy lenger, hun har slitne hender og slitne øyne, men hun har det samme gode smilet! Hun sydde kjoler til oss jentene og brukte de fineste silkestoffer som min reiseglade onkel tok med hjem fra sine mange utenlandsreiser. Husker at jeg var veldig stolt av kjolene hun laget til oss, det var noe luksuriøst og spesielt med dem, de gav meg en aldri så liten catwalk-følelse...=) 
Liker du å sy??



12 kommentarer:

  1. Nydelig! Disse traff meg mist i hjertet :) ha ha



    Fantastisk flott..

    Å så kos med egen Haute Couture-kolleksjon som barn - tenk all omtanken som lå bak.. :)

    Ha en skjønn aften!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  2. oj, stiilii!!!
    tusen takk for koselig kommentar :)

    SvarSlett
  3. Å, for noen koselige minner! Jeg liker å sy, skulle bare hatt noen ekstra timer i døgnet så jeg fikk litt tid :)

    SvarSlett
  4. Nydelige plansjer! Elsker å sy!! Har nettopp sydd en kjole til min voksne datter. Bruker mønster, stoffer og tilbehør fra Stoff og Stil.
    Ellers har jeg sydd masse barneklær, helt til ungene ikke ville gå med dem mer...
    Nå blir det litt til mitt barnebarn.
    Klem fra Anne-Eddie :)

    SvarSlett
  5. Tja si det da. Jeg liker å håndsy duker. Har jo også gått skole for å lære å sy men de senere årene blir det liten tid til det. Men å sy er moro dag ;)

    Umm, lekre de gammeldagse kjolene.

    Ha en fin kveld ;)

    SvarSlett
  6. Herlig! Og den som kunne sy....! Ja, det er noe med de gode minnene, ikke sant? ta godt vare på dem :) Håper du har gode dager. God klem

    SvarSlett
  7. Oj, tenk å ha en mormor som er så gammel og har sydd masse klær. Det må være minner med lim på når du hadde Catwalk-følelsen som barn :-) Herlige øyeblikk.

    Her i Kuwait er husprisene ekstremt høye. Husk dette landet oversvømmes av rikinger - de har så mye penger pga oljen. Så vi ønsker å leie leilighet, ikke kjøpe. Bare det er dyrt nok!

    Klem Marit

    SvarSlett
  8. Så flotte plansjer!

    Jeg har faktisk sydd klær til både meg selv og lillesøsteren min - et lite prosjekt vi hadde i håndarbeid på barneskolen:)
    Jeg fikk symaskin i 30-års gave med mamma, men de helt store prosjektene har jeg ikke brukt den til. Det blir mest justering av klær.

    Ha en fin onsdag der du er,
    god klem Hanne:)

    SvarSlett
  9. Ååååå....så koselig historie du forteller, minner er uerstattelige)
    Jeg har sydd så lenge jeg kan huske. Det begynte med dukkeklær sammen med min mor, som forøvrig var veldig flink til å sy. Hun kjøpte en Singer symaskin til meg da jeg var 16 år, og den sydde jeg klær til meg selv på... og den syr jeg på den dag i dag:)

    Velkommen som følgere... bedre sent enn aldri *knis*
    Ønsker deg en fortsatt glad uke:)
    Klem Marianne

    SvarSlett
  10. måtte titte litt på disse igjen..fiine :)
    svar:jeg synes jeg var lur og :D
    og det ser veldig pent ut!!
    takk for kommentar søte du :)

    SvarSlett
  11. Så kult, de kunne jeg gjerne funnet plass til hjemme :)

    SvarSlett