mandag 28. november 2011

KNEKKEBRØD

Denne knekkebrødoppskriften anbefales!!! Jeg har prøvd flere andre oppskrifter med vekslende hell, men denne er den beste etter min mening. Jeg skriver både desiliter og gram, så kan man bruke det man liker best. Selv setter jeg hele bakebollen oppå vekten min og nuller ut mellom hver ingrediens, så behøver jeg ikke helle det i litermål først, bare rett i bakebollen.

OPPSKRIFT

1 dl. rapsolje ( 70 gr)
8 dl. lunkent vann
1 dl. ristede gresskarkjerner ( 60 gr)
4 dl. havregryn (160 gr)
2 dl sesamfrø (110 gr)
1 dl linfrø (70 gr)
2 dl solsikkekjerner ( 130 gr)

Bland godt og la det svelle i 20 minutter.
Deretter har du i :

4 dl sammalt rug (215 gr)
1 ts salt
1,5 ts bakepulver

Bre den tynne røren/deigen utover 3 bakepapirkledte stekebrett og "tegn" inn ruter. Knekkebrødene blir pene å se på hvis du klarer å lage rutene like store...

Stekes på 180 grader i ca 30 - 35 minutter
Steketiden er forskjellig fra ovn til ovn. Jeg bruker en pizzafunksjon som gjør stekingen jevnere, har du ikke dette kan det hende du må følge med litt på slutten av steketiden og bytte det øverste og nederste brettet de siste minuttene. Noen må ha lengre steketid.
Legges på rist til de er avkjølt.

Lykke til =)


9 kommentarer:

  1. Mm..det så godt ut:) Takk for at du deler oppskrift:)
    Håper du har en fin start på den nye uken,søte deg.
    Klem

    SvarSlett
  2. Nam, nam..har aldri prøvd med bakepulver.. Og et lite kokke tips: Hvis du synes vi har for mye salt i mat, bland litt buljong i vannet og dropp saltet.. Funker som ei kule;-) Klem

    SvarSlett
  3. Åh, hadde jeg enda vært ivrig baker!! Har samlet knekkebrødoppskrifter i en periode, men enda så enkelt det er å smelle sammen ei røre, så blir det liksom aldri til at jeg gidder....selvom jeg så gjerne vil?! ;)

    Jeg bruker kun apotekets kongerøkelse, den deilige lukten har fulgt meg igjennom oppveksten, gode minner! :)

    SvarSlett
  4. Jepp, buljong er salt det også. Men litt grønnsakbuljong gir en bedre smak enn det reine saltet man har oppi. Har også smakt knekkebrød med knust havsalt på toppen, det var SÅ godt at æ spiste et helt brett som snacks foran PC`n..Så det skal æ ikkje prøve flere ganger...Hi,hi

    SvarSlett
  5. Dette må prøves :) Takk for at du deler oppskrift :)

    SvarSlett
  6. Åhhh, hjemmelagde knekkebrød er så godt! Er ingen stor baker, men heldigvis selger de på bakeriet nedi gata her :D

    SvarSlett
  7. mmmm, disse så snadder ut! Likte alle de sunne ingrediensene som kan mette en mage :) Tusen takk for oppskrift!

    SvarSlett
  8. Takk for genialt baketips! Du har så mye lekkert og så mange, fine bilder! Klem Siri:-)

    SvarSlett
  9. Da fikk jeg endelig kastet meg over knekkebrødbaking! Og vet du hva.... Det er de BESTE knekkebrødene jeg NOEN gang har smakt!!!!!!!!!!!!! De er så gode at jeg kan nesten spise ett brett til hvert måltid %-) Så TUSEN TAKK igjen for denne smaksopplevelsen!!

    SvarSlett